Collectors Item?
Papieren uitgave STOWA ter Info 85
Nee, de papieren uitgave van STOWA ter info 85 zal nooit zo’n collectors item worden als een genummerd exemplaar van het witte album van de Beatles. Maar een bijzonder exemplaar is het zeker. Want de STOWA ter Info stopt na dit nummer als hybride vorm (op papier én elektronisch) en verschijnt vanaf komend jaar alleen nog als e-zine.
Het zat er al even aan te komen, maar nu is het dan echt zo ver. STOWA neemt afscheid van het papier. De reden: de belangstelling voor de papieren uitgave nam de laatste jaren steeds verder af, terwijl we sinds de start van het e-zine in 2021 een flinke stijging zien van het aantal elektronische abonnees. Bovendien vond vormgeefster Brigitte Beenen, die de papieren uitgave bijna dertig jaar met veel plezier en naar volle tevredenheid vorm heeft gegeven, meer tijd vrijmaken voor andere bezigheden.
In de vormgeving van het papieren magazine zie je volgens Brigitte Beenen de enorme ontwikkeling die de grafische vormgeving in de loop der jaren heeft gemaakt. Ook hier zorgde de computer – net als in veel andere sectoren – voor een enorme omwenteling en versnelling. De lijmpot, schaar en Rotringpen konden de prullenbak in. Eind jaren tachtig verschenen de eerste elektronische opmaakprogramma’s, zoals QuarkXpress en later Indesign. De STOWA ter Info is mede hierdoor van simpele nieuwsbrief van enkele bladzijden uitgevoerd in zwart plus een blauwe steunkleur, uitgegroeid tot een volwaardig full colour magazine van 24 tot 32 pagina’s. En sinds enige tijd dus ook als elektronisch magazine, met alle extra mogelijkheden die daarbij horen.
Het eindproduct van ieder magazine is het resultaat van teamwerk, vergelijkbaar met een keukenbrigade, aldus Beenen. Dat werk blijft vaak wat in het verborgene. Je kijkt als gast vooral naar wat er op je bord ligt, of dat er aantrekkelijk uitziet en of het goed smaakt. Maar als je een hap neemt, denk je bijna nooit na over de keuzes die eraan vooraf zijn gegaan. Brigitte: “Je geeft een blad vorm met de ingrediënten die je hebt: verhalen, foto’s, illustraties. Je houdt rekening met de wensen van opdrachtgevers en lezers en doet je best om er iets aantrekkelijks van te maken. Ik kook graag. Voor mij is vormgeven vergelijkbaar met koken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.”
Dat ‘kookproces’ loopt niet altijd over gebaande paden, aldus Beenen: “Het is een samenspel tussen inhoud en vorm. En soms botst dat wel eens.” En wat die vorm betreft: Brigitte deed de afgelopen jaren ook de beeldredactie van het magazine en stuurde menig fotograaf op pad. “Ik ben heel dankbaar dat alle geïnterviewden zich op de onmogelijkste plekken hebben laten fotograferen, in weer en wind. Zelfs in Coronatijd. Niet alles was toen toegankelijk en er werd bijzonder fijn meegedacht.”
Tot slot: Brigitte verdwijnt niet geheel van het STOWA-toneel, want ze blijft nog wel andere papieren uitingen van STOWA vormgeven, zoals folders en brochures.
Collectors Item?
Papieren uitgave STOWA ter Info 85
Nee, de papieren uitgave van STOWA ter info 85 zal nooit zo’n collectors item worden als een genummerd exemplaar van het witte album van de Beatles. Maar een bijzonder exemplaar is het zeker. Want de STOWA ter Info stopt na dit nummer als hybride vorm (op papier én elektronisch) en verschijnt vanaf komend jaar alleen nog als e-zine.
Het zat er al even aan te komen, maar nu is het dan echt zo ver. STOWA neemt afscheid van het papier. De reden: de belangstelling voor de papieren uitgave nam de laatste jaren steeds verder af, terwijl we sinds de start van het e-zine in 2021 een flinke stijging zien van het aantal elektronische abonnees. Bovendien vond vormgeefster Brigitte Beenen, die de papieren uitgave bijna dertig jaar met veel plezier en naar volle tevredenheid vorm heeft gegeven, meer tijd vrijmaken voor andere bezigheden.
In de vormgeving van het papieren magazine zie je volgens Brigitte Beenen de enorme ontwikkeling die de grafische vormgeving in de loop der jaren heeft gemaakt. Ook hier zorgde de computer – net als in veel andere sectoren – voor een enorme omwenteling en versnelling. De lijmpot, schaar en Rotringpen konden de prullenbak in. Eind jaren tachtig verschenen de eerste elektronische opmaakprogramma’s, zoals QuarkXpress en later Indesign. De STOWA ter Info is mede hierdoor van simpele nieuwsbrief van enkele bladzijden uitgevoerd in zwart plus een blauwe steunkleur, uitgegroeid tot een volwaardig full colour magazine van 24 tot 32 pagina’s. En sinds enige tijd dus ook als elektronisch magazine, met alle extra mogelijkheden die daarbij horen.
Het eindproduct van ieder magazine is het resultaat van teamwerk, vergelijkbaar met een keukenbrigade, aldus Beenen. Dat werk blijft vaak wat in het verborgene. Je kijkt als gast vooral naar wat er op je bord ligt, of dat er aantrekkelijk uitziet en of het goed smaakt. Maar als je een hap neemt, denk je bijna nooit na over de keuzes die eraan vooraf zijn gegaan. Brigitte: “Je geeft een blad vorm met de ingrediënten die je hebt: verhalen, foto’s, illustraties. Je houdt rekening met de wensen van opdrachtgevers en lezers en doet je best om er iets aantrekkelijks van te maken. Ik kook graag. Voor mij is vormgeven vergelijkbaar met koken. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer.”
Dat ‘kookproces’ loopt niet altijd over gebaande paden, aldus Beenen: “Het is een samenspel tussen inhoud en vorm. En soms botst dat wel eens.” En wat die vorm betreft: Brigitte deed de afgelopen jaren ook de beeldredactie van het magazine en stuurde menig fotograaf op pad. “Ik ben heel dankbaar dat alle geïnterviewden zich op de onmogelijkste plekken hebben laten fotograferen, in weer en wind. Zelfs in Coronatijd. Niet alles was toen toegankelijk en er werd bijzonder fijn meegedacht.”
Tot slot: Brigitte verdwijnt niet geheel van het STOWA-toneel, want ze blijft nog wel andere papieren uitingen van STOWA vormgeven, zoals folders en brochures.