Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Nieuw onderzoek

Foto van een das (dier)

Toename graverijen vraagt om onderzoeksprogramma

De gangen en holen die de circa zesduizend dassen en ruim vijfduizend bevers anno 2022 in de Nederlandse (spoor)dijken graven, vormen steeds vaker een risico voor de veiligheid. Gevolg: een hoop werk, kosten en een verhoogd risico voor de waterveiligheid. En de populaties groeien. Dat roept vragen op: kunnen we veilig met deze dieren samenleven? En zo ja, hoe? In april 2022 wijdde Prorail hier, samen met de andere initiatiefnemers van het Kenniscentrum Bever, waaronder STOWA, een symposium aan, met als thema: ‘Vormen bevers een gevaar voor de infrastructuur?’. De zorgen zijn groot en daarom volgde er in november een ‘Strategiesessie Bever’. Conclusie: het probleem is urgent, maar nog niet alle overheden zijn ervan doordrongen. STOWA werkt daarom met andere partijen samen aan een gezamenlijk onderzoeksprogramma. Behalve meer bewustwording moet het programma beter inzicht geven in inspectie- en monitoringstechnieken, het effect op faalmechanismen, herstelmaatregelen en hoe te handelen tijdens hoog water.

Nieuw onderzoek

Foto van een das (dier)

Toename graverijen vraagt om onderzoeksprogramma

De gangen en holen die de circa zesduizend dassen en ruim vijfduizend bevers anno 2022 in de Nederlandse (spoor)dijken graven, vormen steeds vaker een risico voor de veiligheid. Gevolg: een hoop werk, kosten en een verhoogd risico voor de waterveiligheid. En de populaties groeien. Dat roept vragen op: kunnen we veilig met deze dieren samenleven? En zo ja, hoe? In april 2022 wijdde Prorail hier, samen met de andere initiatiefnemers van het Kenniscentrum Bever, waaronder STOWA, een symposium aan, met als thema: ‘Vormen bevers een gevaar voor de infrastructuur?’. De zorgen zijn groot en daarom volgde er in november een ‘Strategiesessie Bever’. Conclusie: het probleem is urgent, maar nog niet alle overheden zijn ervan doordrongen. STOWA werkt daarom met andere partijen samen aan een gezamenlijk onderzoeksprogramma. Behalve meer bewustwording moet het programma beter inzicht geven in inspectie- en monitoringstechnieken, het effect op faalmechanismen, herstelmaatregelen en hoe te handelen tijdens hoog water.